lauantai 22. syyskuuta 2012

NYC&UN

Elokuun viimeisellä viikolla otin suunnaksi New Yorkin. Hullulla haipakalla lähdin vikan työpäivän jälkeen  pakkaamaan, sieltä luokkakokoukseen, pakkaamaan lisää, hetkeksi nukkumaan ja bääm, lentokentälle. Lensin Heathrown kautta ja tuntui jännältä olla väliaikaisesti kolmioleipien ja sipsipussien maassa.
Lentäminen Ameriiikkaan oli kyllä tarkkaa. Check-iniä ei voinut tehdä suoraan Helsingistä JFK:lle vaan Lontoossa piti hakea boarding pass erikseen, kamat onneksi menivät suoraan. Helsingin ja JFK:n välillä mut turvaa tarkastettiin kolme kertaa, passi katsottiin 7 kertaa, boarding pass Heathrowlla 4 kertaa ja Nykissä vielä tietenkin pitkä passijono, sormenjäjlet ja kuva. Jokohan ne usko, kuka oon?

JFK:ltä otin ennakkoon varaamani kuljetuksen, joka yksin matkustavalle tuli ehdottomasti halvemmaksi. JFK:ltä Manhattanin hotelleille taksi maksaa kiinteästi $45+tullit, ja toi kuljetus oli $22 meno-paluuna. Mun hotelli oli Pod 39, jota suosittelen ehdottomasti. Halvemmalla olisin tietenkin päässyt, mutta matkustaminen oli muutenkin niin jänskää, että halusin olla rauhassa omassa huoneessa yöt ennemmin kuin hostellissa. Hotelli oli todella hyvällä paikalla ja katolla oli upouusi terassi - kannattaa maistaa siellä lemon-ginger-mocktailia, jos sinne päädytte! Aivan mielettömät maisemat varsinkin pimeällä.
Muita suosituksia mulla ei oikein ole. Käytiin perheen kanssa New Yorkissa vuonna 2008 ja silloin kierrettiin kaikki pakolliset turistikohteet. Mulla oli tuolla oikeastaan vain yksi kokonainen ja kaksi puoliksi vapaata päivänä, muuten olin aika tiiviisti YK:lla, mutta kiertelin vähän kuitenkin. Olihan se hassu vaan lähteä kävelemään suuntaan X ja yhtäkkiä huomata olevansa Empire State Buildingin juurella :P Ekana iltana kävin Times Squarella, joka oli oikeasti aika kamala helvetti. Yök. Viimeksi olin ihan fiiliksissä, mutta nyt siellä oli vaan aivan liikaa ihmisiä, huh huh. Ja hei, miksi rakastaa kapitalismin tiivistymää: aukio, joka on vuorattu kirkkailla mainoksilla? :D
Sunnuntaiaamuna heräsin mukavasti klo 5.40. Seiskalta luovutin ja lähdin kävelemään ympäriinsä. Suuntasin ensin YK:lle katsoakseni, minkä pituinen matka mulla olisi. Ei pitkä lainkaan. Seuraavaksi talsin jonnekin suuntaan ja päädyin aamupalalle Public Libraryn portaille. Bagel ja appelsiinimehua oli tarjolla ;) Oli aikamoinen fiilis istuskella siellä yksin, kun koko kaupunki oli kerrankin hiljainen. Pikkuhiljaa kaupunkikin heräsi ja mä lähdin kohti Macy'siä, joka ei tietenkään ollut vielä auki. Istuskelin sitten jollain penkeillä ja kirjottelin päiväkirjaa, kunnes Macy's sitten aukesi. Ja sitten mä eksyin sinne. Mä kirjaimellisesti eksyin kauppaan! Aivan kamalaa :D
Sunnuntaina suuntasin vielä Sohoon, minne otin taksin. Suosittelen tuota shoppailijoille, kaikki kaupat samoilla huudeilla. Itse shoppasin äidille Macy'sissä, itselle ja siskoille Forever21:ssa ja Old Navyssä. Jälkimmäisestä ostin housut, jotka on ehdottomasti mun suosikit nyt. Sopivan napakat, mutta samalla mun pätkäsäärille juuri sopivan pitkät - ei varmaan menis hirveästi menis pieleen, jos näitten olis oikeasti pitänyt olla sellaset 3/4 lahkeet :D
Torstaina mulla oli päivä aikaa ennen kuin piti suunnata lentokentälle. Heräilin rauhassa, pakkasin kamat ja lähdin Central Parkiin. Istuin Sheep Meadowiin lueskelemaan ja syömään lounasta. Onnistuin saamaan myös ihana raidat hartioihin, joista oli sitten Israelissa aikamoista päästä eroon.

Teen vielä toisen postauksen niistä YK-päivistä, tästäkin tuli jo ihan hirveän pitkä :D Huomatkaa alla kuulumispostaus :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti