lauantai 29. syyskuuta 2012

It's your United Nations

Mulla on uusi harrastus. Mikään ei ole parempaa viihdettä, kuin seurata YK:n Yleiskokousta suorana! Klikklik!

Tuolla sitä oltiin kuukausi sitten. Oli ihan mieletöntä kulkea noissa paikoissa, jotka on aiemmin nähnyt vain kuvista. Osallistuin siis YK:n järjestämään Model UN kokoukseen, jonka tarkoituksena on todenmukaistaa MUNien sääntöjä. Esimerkiksi LiMUNin säännöt ovat hyvinkin kaukana todellisuudesta - kuka helvetti on keksinyt Moderated ja Unmoderated Caucaus, ei niitä ole olemassakaan!
Workshop alkoi tervetulotilaisuudella missä muuallakaan kuin itse Yleiskokous-salissa! Auuu, kuinka mahtavaa! Oli ihan mieletöntä seistä tuolla. Oli kyllä hyvin selvästi havaittavissa, että rakennus on vanha. Kaikki paikat olivat kuluneita ja korjauksen tarpeessa - kaikille valtioille ei ole salissa edes virallisia istumapaikkoja Etelä-Sudanin liityttyä YK:hon. Rakennus on kuitenkin menossa kokonaisvaltaiseen remonttiin hitaasti, mutta varmasti.
Muita huomioita YK:sta: rappuset ovat todella jyrkät. Vessoissa on maailman ohuinta vessapaperia. Ilmastointi on uskomattoman kovalla. Kukaan ei osaa jonottaa kahvilan jonossa.
Omia pikku mokia: onnistuin kävelemään Knotted Gun -patsaan ohi ja ihmettelin, missä se kuuluisa patsas on. Se on yllättävän pieni. Pahin moka: kävelin itse herra Ban Ki-Moonin ohi enkä huomannut häntä! UUUUUGH!!
Workshopien välissä ehdittiin käydä myös YK:n gift shopissa, johon saatoin kuluttaa 39 dollaria.. Hups! Mun pitää ottaa kuva mun kamoista, jotka kulkee mun mukana joka päivä. Oon kuin mikäkin pahin fani ja nörtti samaan aikaan, huh huh! Pääsimme käymään myös opastetulla kierroksella, joka ei kuitenkaan ollut mitenkään erikoinen varsinkaan meille, jotka tunnemme YK:n jo muutenkin suhteellisen hyvin. Tai no hyvin ja hyvin, mutta you know.
Mä en malta odottaa, että meidän yliopiston oma MUN on! Enää kuukausi ja koko projekti on ohi. Mun rooli on olla puheenjohtaja ja pääsihteeri - vähän mennään YK:n käytäntöjä vastaan, mutta henkilöstöpulan takia näin. Ihan mieletöntä tuoda tällainen konsepti meidänkin yliopistoon, toivottavasti alemmilla luokilla opiskelevat tekevät tästä perinteen :) Vink vink, Iida ja Kata ;)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti